بچه های گل کاردرمانی

به وبلاگ بچه های کاردرمانی دانشکاه علوم پزشکی همدان خوش آمدید...

بچه های گل کاردرمانی

به وبلاگ بچه های کاردرمانی دانشکاه علوم پزشکی همدان خوش آمدید...

استرس در کودکان

اضطراب در کودکان

برای کودکی که نمیتواند به آرامی بنشیند و توجه کند، بزای مدرسه آماده شود و در کلاس یا خانه تمرکزش را حفظ کند مشکلات زیادی به وجود خواهد آمد. اما این علایم همیشه به اختلال بیش فعالی- نقص توجه ربط داده نمی­شوند، مشکل شاید اضطراب باشد!

اضطراب ممکن است حالتی ارثی باشد، و این حالت چندان غیر معمول نیست. در معیار تشخیصی DSM-IV-TR 4% کودکان از اضطراب جدایی رنج می­برند و 5 % از مردم از اضطراب عمومی در سراسر زندگی شان رنج می­برند.( و بسیاری از این افراد اضطرایشان را در سبکهای ارتباط نادرست با فرزندانشان، به آنها می­آموزند)

تشخیص و درمان اضطراب در کودکان بسیار اهمیت دارد. از آنجا که کودک مبتلا به اضطراب اغلب علایم را به بزگسالی توسعه می­دهند ، مانند اضطراب عمومی بزرگسالان، اختلال هراس، فوبیا ها، و همینطور تعدادی از اختلالات جسمی سازی شده که در آنها شکایات متعدد جسمانی بدون دلیل پزشکی وجود دارد(سردرد های متنوع، مشکلات گوارشی که البته فرد به عمد علایمی را نمایش نمیدهد! )

اضطراب در کودکان در دوره ­هایی در طی رشد قابل انتظار هستند و این حالتها طبیعی در نظر گرفته می­شوند. (برای مثال روز اول مدرسه) برخی کودکان ممکن است از کمرویی بیش از اندازه و یا دشواری در تطابق با موقعیت جدید در رنج باشند.

کودکان ممکن است هنوز قادر به بیان کلامی احساسشان نباشند و نیز راهکارهای تطابق برای مدیریت آنها را کسب نکرده باشند. لذا گاهی ترسها و وقایع استرس آوری که برای بزگسالان بصورت ساده ای رفع میشوند برای آنها وحشتناک تر است زیرا دفاع هایشان کامل نشده است.

اغلب کودکان ترسهای گذارایی دارند و به سرعت از آنها خارج شده و با بزرگتر شدن می­فهمند که آنچه که از آن میترسیده­اند واقعا خطرناک نبوده است ! مثلا کودکی فکر میکند که هیولایی زیر تخت او قرار دارد.این نوع ترسها قسمتی از رشد کودکان است( با وجود غیر منطقی بودن این ترسها از نظر مای بزرگسال این ترسها برای کودک منطقی، واقعی، و امکان پذیرند، پس به ترسهای کودکتان احترام بگذارید. )

برخی از کودکان از سایرین مضطرب­تر هستند و ممکن است نیاز به اعتماد دهی از جانب یک متخص به ویژه زمانی که به اختلال اضطرابی مشکوک باشیم، دارند. اضطراب هنگامی تبدیل به مشکل میشود که شروع به متاثر کردن زندگی روزانه و عملکرد او می­کند و یا او را به صورت معنی داری را پریشان می­کند.

چه زمانی اضطراب کودک طبیعی است؟

برای تمام کودکان طبیعی است که اضطرابهای خاصی را در مراحل خاصی از زندگی تجربه کنند. بین ماههای 7 و 11 نوزاد سالم اغلب درباره چهره های ناشناس احساس اضطراب میکند. بین ماه 3 ماهگی و 3 سالگی ، اغلب کودکان در موقع جدایی از مراقب اضطراب را تجربه میکنند.

کودکان کوچک ممکن است ترسهای گذرایی را تجربه کنند، مثل ترس از تاریکی، توفان، حیوانات، هیولاها، و آنها اغلب ترسهایی را بعد از تجارب دردناک خاصی موقتا ایجاد می­کنند. یک کودک ممکن است از سگها بترسد بعد از اینکه توسط سگی گاز کرفته شده باشد( ترسش را تعمیم میدهد به تمام سگها)

تشخیص اضطراب کودک

علایم اضطراب در کودکان اغلب متفاوت است از آنچه در بزرگسالان دیده می­شود. علاوه بر این کودکان با سنین و طبیعت­های متفاوت علایم متفاوتی را نشان دهند. در این جا علایم و نشاته هایی از اضطراب کودکان را می­آوریم:

<!--[if !supportLists]-->Ø خیس کردن رختخواب (البته بالاتر از سن 5 سالگی)<!--[endif]-->

<!--[if !supportLists]-->Ø کابوس و حشت شبانه<!--[endif]-->

<!--[if !supportLists]-->Ø اجتناب از فعالیتهای خاص (مانند وقایع مدرسه یا اجتماعی)<!--[endif]-->

<!--[if !supportLists]-->Ø بسیار چسبنده بودن و به آسانی گریه کردن<!--[endif]-->

<!--[if !supportLists]-->Ø احساسات مکرر ترس و هراس که فعالیت را متوقف میکند<!--[endif]-->

<!--[if !supportLists]-->Ø نگرانی ثابت در مورد حوادث آینده<!--[endif]-->

<!--[if !supportLists]-->Ø دوست شدن به سختی و به شدت خجالتی بودن<!--[endif]-->

<!--[if !supportLists]-->Ø عزت نفس پایین و کمبود اعتماد به نفس<!--[endif]-->

<!--[if !supportLists]-->Ø ترس از شتباه کردن <!--[endif]-->

<!--[if !supportLists]-->Ø رفتارهای تکرار شونده (مانند چک کردن زیر تخت و یا کمد قبل از خوابیدن) <!--[endif]-->

<!--[if !supportLists]-->Ø مقاومت شدید در مقابل هر نوع تغییری<!--[endif]-->

<!--[if !supportLists]-->Ø علایم تکرار شونده فیزیکی مانند درد شکم یا سر، بدون دلیل پزشکی<!--[endif]-->

چه چیزهایی باعث اضطراب کودکان می شود؟

اضطراب جدایی در کودکان کوچک بسیار طبیعی است و معمولا با افزایش سن فرو می نشیند. اما اگر در سنین بالاتر از 3 سالگی کودک هراس بیش از اندازه­ای را در هنگام جدایی از مادر، ترک محل زندگی یا سایر محاهای آشنا نشان دهد نشانگر وجود اضطراب جدایی است. کودکان مبتلا ترسهای مرضی ونشخوار فکری دارند و هنگام نزدیک شدن فرد غریبه، به احتمال صدمه دیدن و حوادث ناخوشایند از طرف فرد غریبه می­اندیشند. ترس از گم شدن، تصادف، بیماری، دزدیده شدن، محروم شدن از دیدار دوباره والدین، در میان کودکان مبتلا شایع است. برای تشخیص این اختلال موارد زیر را مورد دقت قرار دهید:

  1. آیا انطباق ضعیف با موقعیت جدید وجود دارد؟
  2. آیا تجربه تروماتیک همانند شکست در کنارآمدن با موقعیتی استرس آمیز وجود دارد؟
  3. آیا والدین بیش از اندازه مضطرب و محافظت کننده اند؟
  4. آیا رفتارهای اجتنابی برای فرار از جدایی وجود دارد؟
  5. آیا کابوس، نگرانی از آسیب دیدن، نگرانی از وقایع ناگوار با محتوای جدایی وجود دارد؟

مدت تداوم این اختلال حداقل باید 4 هفته ممتد باشد.درمان این کودکان شامل دو دسته کلی درمانهای دارویی و غیر دارویی (بازی درمانی، رفتاردرمانی و...) است.

دگرگونی و ترس ازغریبه مانند بزرگسالان، کودکان اغلب از ناشناخته ها میترسند و در موقعیت نا آشنا و جدید محتاط هستند. روز اول مدرسه، دیدن افراد جدید و همسایگان جدید میتوانند دوره­ای اضطرابی برای کودک شما باشد.

حوادث تروماتیک تجارب ناخوشایند یا بد میتوانند کودک را به ببرد سمت باور این که چیزخاصی خطرناک یا ترساننده است. این تجارب ممکن است شامل موقعیت اجتماعی بر آشفته کننده، یا تجربه ای شامل آسیب یا آزار جسمی و ترس بوده است( مانند گاز گرفته شدن توسط سگ، یا تصادف رانندگی) باشد. در موقعیتهای خاص پریشان کننده خطر ابتلا به اختلال اضطراب پس از سانحه وجود دارد(PTSD )

و ممکن است کودک شما نیازمند کمک متخصص باشد.

مشکلات مرتبط با مدرسهکودک شما ممکن است در مورد چیزهایی در مدرسه مضطرب شوند مانند وجود یک قلدر در مدرسه، پیدا کردن دوست، یک معلم عبوس سختگیر. در برخی موارد اضطراب ریشه در مشکلات تطابق و کنار آمدن با کار مدرسه و مشکلات یادگیریLearning Disorders داشته باشد.

مشکلات خانوادگی. یک آشفتگی در محیط خانه ممکن است باعث شود کودک شما احساس اضطراب کند. شنیدن و دیدن جنگ مداوم والدین میتواند یه ویژه برای کودکتان استرس زا باشد و باعش شود آنها احساس نا امنی کنند.(دعوای بین پدر ومادرها مختص رابطه خودشان و شعاعش به اندازه حریم خصوصی آنهاست و کودک داخل این دایره نا امن نیست) دیگر مسائل خانواده مانند جدایی وطلاق، فوت یا بیماری والدین ، نظام تربیتی به هم ریخته یا خشن تربیتی نیز اضطراب زا هستند.

رفتار آموخته شده . کودکان اغلب رفتارهای اضطرابی را از والدینشان برمیدارند یا کسب میکنند.

نظرات 1 + ارسال نظر
zare چهارشنبه 23 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 12:09 ب.ظ http://ot2010.mihanblog.com

سلام
ما شما رو لینک کردیم،انتظار لینک کردن ما رو هم از شما داریم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد